Salam semua,

Hari ini sudah 4hb Mac tapi baru berkesempatan saya nak update tentang promosi vitamin Shaklee untuk bulan Mac 2015. Tak apalah, orang kata better late than never betul tak ?

Ok, bulan ini bulan promo produk yang sangat sangat menjadi pujaan ramai. Suplemen kegemaran ibu ibu yang menyusu, yang mengandung, yang berpantang, yang inginkan kulit cantik cerah halus mulus dan juga untuk mereka yang dalam proses nak kuruskan badan. Apa lagi kalau bukan Protin Soya ESP !  Apa promonya ?

Read More →

4 Cara Berjimat Dari Rumah | Siapa yang tak nak jimat ? Seboleh bolehnya tak nak keluarkan duit langsung, betulkan ?  Jimat selagi boleh. Hakikatnya mahu atau tidak kita terpaksa keluarkan duit  tak kisahlah untuk kesihatan atau keperluan asas. Itu tak boleh lari. Tapi jika boleh dijimatkan perbelanjaan dalam keluarga , walaupun sedikit itu pun sudah cukup baik. Sekurang kurangnya adalah lebihan untuk menampung bajet yang lain.

Nak berjimat ? Ok, buat masa ni kita guna apa yang ada, yang murah yang  boleh di pelbagaikan kegunaannya. Mungkin ada yang pernah dengar  bahawa baking soda boleh digunakan untuk mencuci lantai jubin, tandas, microwave dan lain lain lagi. Cuka pula boleh dijadikan sebagai bahan untuk melancarkan longkang yang tersumbat bersama dengan baking soda di atas, membersih kan cermin dan melegakan batuk. Sebenarnya ada banyak lagi kegunaan yang lain.

Read More →

Rahsia Kasut Sekolah Putih Tanpa Kapur | Masa zaman saya sekolah dulu, waktu hujung minggu emak mesti rendam baju baju putih sekolah kami dengan peluntur. Supaya semua kotoran tanggal dengan mudah apabila dicuci. Pakaian pun nampak lebih putih dan cerah, macam baru.

Tapi bila saya sendiri jadi ibu sekarang ini, boleh dikira dengan jari berapa kali saya guna peluntur. Rasanya tak sampai 3 kali kot. Salah satu sebabnya, memang sebab terlupa pun, tahu tahu sudah dibasuh dan siap disidai di ampaian. Malas lah pula nak basuh semula kan, ngeee. Satu lagi sebab, ialah peluntur itu sendiri buat tangan saya jadi pedih. Walaupun saya bukanlah kategori kulit yang sensitif atau ada eczema, tapi jari rasa tak selesa bila dah terkena peluntur tersebut. Rasa melekit semacam. Dan antara paling saya tak boleh tahan ialah baunya. Aduhhh… menusuk hidung naik sampai ke kepala ! 

Read More →

Cara Best Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata |  Ok, siapa yang ada lingkaran hitam bawah mata ? Sila angkat tangan ! Ngee.. saya pun ada sebenarnya, tapi disebabkan saya berkaca mata jadi tidaklah begitu jelas kelihatan. Anda macam mana ? Ada sesetengahnya memanggil lingkaran hitam ini sebagai lebam di bawah mata. Ada juga yang panggil mata panda :-) . Macam-macam terma saya jumpa ! 

Walau apa pun panggilannya maksudnya tetap sama. Lingkaran gelap hitam yang mengelilingi mata yang jelas kelihatan dan boleh mencacatkan penampilan.

Read More →

9 Sebab Bayi Tak Nak Menyusu | Sepanjang melalui tempoh menyusukan anak anak selama hampir 6 tahun ini, banyak dugaan dan cabaran yang telah saya lalui. Saya yakin ibu ibu lain yang menyusukan anak juga berhadapan dengan pelbagai karenah dan cobaan kan. Cobaannnnn ! Sabar ya ibu ibu. 

Tetapi dalam banyak banyak masalah, ada suatu ketika di mana anak saya, Rania tiba tiba tidak mahu menyusu badan. Puas jugalah saya pujuk tapi tidak begitu berhasil. Dia hanya minum apabila sudah terlalu lapar, itu pun sekadar untuk mengalas perut. Tidak banyak seperti selalu. Sedih juga saat itu. Kenapa pula ni ? Terpaksalah saya perah keluar untuk memastikan bekalan susu tidak merudum.  Alhamdulillah, tidak lama selepas itu, dia menyusu kembali seperti sedia kala.

Read More →

Punca Tidur Berdengkur Dan Bagaimana Mengatasinya | Anda ada masalah tidur  berdengkur ? Atau mungkin pasangan anda ada masalah ini. Atau mungkin juga teman sebilik anda ? Jika tidak mengganggu tidur orang lain rasanya tidak menjadi soal tapi jika sebaliknya, bimbang orang lain makan hati pula. Buat para isteri pastinya seganlah jugakan kalau ianya “terover” sampai menyakitkan telinga si suami. Haish, hilang ayu !

Punca Tidur Berdengkur dan Bagaimana Mengatasinya

Read More →

Jom Pergi Umrah Percuma | Apabila tengok kawan kawan ramai yang telah mengerjakan umrah di Tanah Suci, saya pun teringin. Muda muda lagi mereka dah sampai ke sana. Waktu saya kecil dulu, yang biasanya pergi ke Mekah ialah orang orang yang dah berusia. Yang dah tua, atau pun yang dah pencen.  Tapi sekarang dah berubah. Muda belia lagi dah buat umrah. Seronoknya rasa !

Salah seorang kawan saya yang pergi kesana siap bawa sekali anak kecilnya 2 orang. “Cemburu” betul tengok gambar gambar kenangan mereka melawat kota Mekah dan Madinah. Allahuakbar ! Bertuahnya mereka anak beranak. Kalaulah saya pun dapat peluang yang sama, mesti rasa best sangat.

Read More →

Cara Senaman Kegel |  Saya yakin kebanyakan daripada anda yang membaca artikel ini pastu tahu tentang senaman  kegel atau sekurang kurangnya pernah dengar sebelum ini. Ok, Senaman Kegel juga dikenali sebagai senaman kemutan yang melibatkan gerakan  mencengkam otot lantai pelvis, seolah-olah mahu menahan kencing atau membuang air besar. Senaman ini mula diperkenalkan oleh Dr. Arnold Kegel 1948, iaitu seorang pakar gynea untuk membantu pesakitnya yang mempunyai masalah pelvis termasuklah mereka yang boleh terkencing ketika batuk dan bersin.

 Otot lantai pelvis akan menjadi lemah dan kendur setelah melahirkan anak. Proses kehamilan dan kelahiran menyebabkan regangan berlaku dan melemahkan otot lantai pelvis yang menyokong pundi kencing, usus dan rahim anda. Apabila otot tersebut menjadi lemah seseorang itu boleh mengalami masalah pengawalan kencing. Namun, yang paling menjadi perhatian ialah senaman ini juga dapat membantu memperbaiki hubungan intim suami isteri kerana ianya menguatkan daya kemutan  faraj wanita. Seelok eloknya senaman ini dilakukan selepas bersalin. Menarikkan ? Jom baca lagi macam mana nak buat senaman kagel. Read More →